Oorspronkelijk gepubliceerd op de financiële blog Consulfund
Eén van de meest opzienbare beslissingen van de nieuwe federale regering is dat ze "resoluut" kiest "voor de herbevestiging van de ‘kernuitstap’ tegen 2025. Om ervoor te zorgen dat het licht niet uit gaat, zouden die afbetaalde, niet-CO2-uitstotende kerncentrales daarbij worden vervangen door zwaar gesubsidieerde CO2-uitstotende gascentrales.
Het is echter allesbehalve
de vraag of het wel realistisch is om zo snel die gascentrales “up and running”
te hebben. België staat nu eenmaal niet gekend om snelheid in die zaken,
allereerst vanwege het bijzonder trage vergunningsproces. Denken we maar aan de vervolmaking van de Antwerpse ring of de nieuwe gevangenissen in Dendermonde of
Haren. Bovendien moet de Europese Commissie zich nog uitspreken over de
wettelijkheid van het subsidiemechanisme.
Om die reden werd tegelijk
in het regeerakkoord voorzien dat de kernuitstap – die bij wet verplicht werd
door de paars-groene regering Verhofstadt, bijna 20 jaar geleden – enkel
wordt uitgevoerd op voorwaarde dat de ‘de bevoorradingszekerheid en de impact
op de elektriciteitsprijzen’ niet in gevaar komen. Indien dat zo zou blijken te
zijn, dan zouden alsnog twee van de zeven Belgische kerncentrales langer open worden
gehouden.
De federale regering kwam
daarbij ook overeen om de uiteindelijke beslissing pas einde 2021 te maken. Dat
Engie Electrabel, de eigenaar en uitbater van de Belgische kerncentrales, al
begin dit jaar waarschuwde dat het bedrijf een antwoord wil, en in oktober nog
waarschuwde dat een beslissing in 2021 “te laat” komt,
werd daarbij volkomen genegeerd.
De opening in het regeerakkoord
lijkt
verantwoordelijk voor het afhaken van één van de investeerders in mogelijke
nieuwe gascentrales, André Jurres. Hij stelt: “als er straks twee kerncentrales
openblijven, heeft het project geen zin meer. (...) De elektriciteitsprijs op
de stroombeurs is nu eigenlijk al te laag om investeringen aantrekkelijk te
maken. Als straks ook 2.000 megawatt van kerncentrales blijft komen, wordt dat
probleem nog groter. Ik heb de berekeningen laten maken en je krijgt dan een
nog grotere prijsmisvorming. Het wordt dan voor een nieuwkomer zeer moeilijk om
een gascentrale rendabel te krijgen.”
Dit lijkt te contrasteren
met de stelling van de federale regering dat er sowieso extra gascentrales
nodig zouden zijn, ook als er nog kerncentrales open blijven. Onder meer
energieregulator Creg betwist
dit.
Jurres legt echter uit: ‘Door niet te beslissen is de beslissing eigenlijk
al genomen. (...) In feite weet je al dat ze twee kerncentrales zullen openhouden.
Maar als daar pas eind volgend jaar echt duidelijkheid over komt, zullen het
enkel de gevestigde partijen met een grote marktpositie zijn die nog in staat
zijn een gascentrale te bouwen.”.
Laat nu net Engie Electrabel
één van die “gevestigde partijen” zijn. Het bedrijf is van plan
om in geval van een kernuitstap 400 miljoen euro te investeren in een nieuwe
gascentrale in Vilvoorde en eventueel ook in Amercoeur bij Luik.
Engie Electrabel is dus
voorbereid op alle scenarios: dat van een verlenging van de levensduur van
enkele kerncentrales en dat van een complete sluiting. Toch liet het bedrijf
onlangs weten
dat het de investeringen die nodig zijn om de jongste twee kerncentrales langer
open te houden, stopt,
wat tot politieke ophef leidde, met protest vanuit de liberale achterban en een
aanbod door N-VA voorzitter Bart De Wever van een wisselmeerderheid om de wet op de kernuitstap aan te passen, zonder dat
hij daarvoor een tegenprestatie in ruil wil.
Volgens De Tijd wil Engie
Electrabel “zijn onderhandelingspositie versterken voor het geval de
regering-De Croo toch nog vraagt om de kerncentrales langer open te houden. Er
zal dan geen sprake meer zijn van het afromen van een nucleaire rente, maar de
Belgische staat dreigt Engie Electrabel dan eerder geld te moeten toesteken om
de reactoren langer te laten draaien. Daardoor zou de factuur nog hoger
oplopen.”
De krant onthult
daarbij dat de beslissing in de regeringsonderhandelingen is gebeurd zonder
grondige analyse, wat Energie-Minister Tinne Van der Straeten ook moge beweren:
“Er zijn geen berekeningen die aantonen dat het scenario van de kernuitstap een
haalbare kaart is. (...) Er was geen tijd voor ernstig rekenwerk, wat wel het
geval was toen de regering-Michel besloot om Doel 1 en 2 langer open te
houden.”
Wel zijn er studies van
Elia, de hoogspanningsnetbeheerder, die wijzen op de mogelijkheid om met
investeringen in de interconnectie met Frankrijk en Duitsland meer
elektriciteit uit die landen te importeren. Opnieuw extra kosten dus, waarbij
dan ook meer Franse kernenergie en Duitse bruinkool zou worden geïmporteerd.
Dan negeren we nog de recente waarschuwingen van de Franse regering dat er deze winter in
Frankrijk wel eens “blackouts” kunnen voorkomen en dat Duitsland van plan
is alle steenkool- en bruinkoolcentrales te sluiten, om nog maar te zwijgen
over de ervaring van afgelopen lente, waarbij de buurlanden de export van levensreddend
medisch materiaal aan banden legden.
In de eerste plaats is het
natuurlijk bizar dat de groenen, van wie het eerste geloofspunt is dat
CO2-uitstoot het klimaat doet opwarmen, zich zo vijandig opstellen ten opzichte
van kernenergie, wat de minst gesubsidieerde energievorm is, en trouwens ook bij de meest
veilige.
De nadelige gevolgen voor het milieu van zogenaamde “hernieuwbare”
energiebronnen zoals wind- en zonne-energie zijn onderhand ook al duidelijk, om nog maar te zwijgen
van de zogenaamd “hernieuwbare” energiebron biomassa.
De federatie van grote
stroomverbruikende ondernemingen, Febeliec, verzet zich fel tegen een
kernuitstap, wat op zich al een teken aan de wand is hoe zeker we kunnen zijn
van onze energievoorziening bij dit groene experiment om zo maar even 40% van de Belgische electriciteitsopwekking op zeer korte termijn te gaan afsluiten.
Dan is er nog het
dramatische verlies aan wetenschappelijke nucleaire expertise – België is op
dit vlak wereldvermaard – en last but nog least zijn er in ons land maar liefst 20.000 jobs gelinkt aan nucleaire technologie. Dat zijn hoofdzakelijk private, niet-gesubsidieerde jobs. Niet dat we er daar een overschot van
hebben in dit land waar het overheidsbeslag naar 60 procent van het BBP gaat.
De gevolgen van een
kernuitstap zijn pas in 2025 ten vroegste zichtbaar, zal de huidige regering
die in 2024 de kiezer in de ogen moet kijken, misschien niet aanzetten tot
verantwoordelijkheidszin. Een sobere blik op de feiten zou echter moeten
besluiten dat alle verantwoordelijke krachten in de regering het roer moeten
wenden. Met elke dag talmen, wordt de onderhandelspositie van Engie Electrabel
sterker. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. De verantwoordelijke
partners in de federale coalitie moeten luisteren naar de steun
in de samenleving –succesvolle petities
incluis - voor het openhouden van de kerncentrales. Ze moeten de wisselmeerderheid
van N-VA aanvaarden en de wet op de kernuitstap zo snel mogelijk aanpassen. Nog
eens zien of de groenen de regering dan durven te laten vallen.
No comments:
Post a Comment