Gepubliceerd op Doorbraak
Vijf redenen om tegen Vivaldi te zijn
21 maanden na het uiteenvallen van de
“Zweedse” coalitie heeft België opnieuw een volwaardige federale regering. Er
is al veel gezegd over het ontbreken van de twee grootste partijen, alsook het ontberen van een
meerderheid van Kamerleden uit het landsdeel met de meerderheid van de
bevolking, dat ook disproportioneel bijdraagt aan de inkomsten van de overheid
en de economische welvaart.
Fundamenteel zijn er inhoudelijk
echter ook zware tekortkomingen aan het regeerakkoord van de zogenaamde
“Vivaldi”-coalitie. Hieronder lijst ik vijf zaken op die problematisch zijn in
het licht van een economisch verantwoord beleid.
1.
Sluiten van afbetaalde, niet CO2-uitstotende kerncentrales om ze te vervangen
door gesubsidieerde CO2-uitstotende gascentrales.
De nieuwe regering kiest
“resoluut voor de herbevestiging van de kernuitstap” tegen 2025, ook al betekent
dit dat afbetaalde, niet CO2-uitstotende kerncentrales zouden moeten worden
vervangen door zwaar gesubsidieerde CO2-uitstotende gascentrales. Over die
subsidies moet de Europese Unie zich nog uitspreken, wat één van de redenen
lijkt dat één van de mogelijke investeerders in zo’n gascentrales niet langer interesse heeft.
De voornaamste reden
daarvoor is echter dat er in het regeerakkoord tegelijk wordt vermeld dat er “eind
november 2021” een rapport komt dat “de
bevoorradingszekerheid en de impact op de elektriciteitsprijzen” onderzoekt. Algemeen
wordt dus verwacht dat dit het excuus wordt om de kerncentrales alsnog open te
houden, zeker gezien het zo lang duurt om wat dan ook maar te bouwen in België, maar dat kan wel eens buiten
uitbater Engie Electrabel gerekend zijn, die al meermaals aandrong op een zo snel
mogelijke beslissing. In april 2020
stelde het bedrijf dat het voor eind dit jaar een beslissing wil over het
langer openhouden van twee kerncentrales. Een woordvoerder waarschuwde toen: “We moeten daarvoor de nodige investeringen doen, en
daar moeten we snel aan beginnen. Anders is het voor ons niet haalbaar”.
Het is dan ook geen
toeval dat Febeliec, de federatie van grote stroomverbruikende ondernemingen, nu
het uitstel over een beslissing van de kernuitstap “het slechtst mogelijke
scenario” noemt. Dan
hebben we het nog niet gehad over het sociaal bloedbad dat een door de wet
afgedwongen kernuitstap met zich meebrengt,
met name in de streek rond Tihange, waar een 3.000 jobs verloren zouden gaan.
Het behoeft geen betoog
dat hoe langer de beslissing op zich laat wachten, hoe zwakker ons land komt te
staan in onderhandelingen over de invoer van energie. Men zou denken dat de
Covid-crisis en de exportbeperkingen van medisch materiaal hier een les hadden
kunnen zijn.
De bevolking kan
alleen onthutst toekijken naar een dergelijke onverantwoordelijke aanpak van
een cruciaal aspect van onze economie.
2. Meer uitgeven ondanks geldtekort
Reed voor de
Covid-crisis zat België al in zwaar budgettair weer, en met de 10 miljard extra
uitgaven en zware economische recessie werd het
er dus niet bepaald beter op.
Niettemin zijn de
Vivaldi-partijen nu van plan om de uitgaven zo maar even nog te verhogen, onder
de noemer “nieuw beleid”. Politicoloog Dave Sinardet legt uit:
“Men is er toch in geslaagd om heel wat uitgaven te beperken en een aantal
extra inkomsten te vinden, waardoor men maar drie miljard euro wil uitgeven aan
nieuw beleid, in plaats van 10 à 11 miljard waarvan eerst sprake”. Met andere
woorden: men was van plan om een extra Ferrari te kopen, maar omdat de
deurwaardersfacturen zich maar blijven opstapelen, houdt men het toch maar bij
een nieuwe Porsche.
VOKA-hoofdeconoom
Bart Van Craeynest maakt duidelijk hoe de begrotingsplannen van Vivaldi
rammelen aan alle kanten. Hij stelt:
“Het budgettaire plaatje [van] Vivaldi blijft onduidelijk: tegen 2024 wil ze op
zoek naar 2,3% bbp (1,4% budgettaire inspanning + 0,9% nieuw beleid), of 11
miljard, maar [er is] geen concrete indicatie van waar dat geld moet komen (en we
blijven sowieso zitten met een te groot tekort)”.
Enkele uren nadat het
akkoord bekend was, ontstond er al onduidelijkheid over het “1500 euro netto
minimumpensioen”, waarbij Open VLD en sp.a elkaar tegenspraken. Inkomstenbronnen zoals “strijd tegen sociale en fiscale
fraude” en “terugverdieneffecten” worden genoemd om de putten te vullen, terwijl besparingen of
privatiseringen met een vergrootglas te zoeken of helemaal afwezig zijn. Meer dan
een derde van de inspanning vormen ze alvast niet. Dat kan dus enkel betekenen dat er nog hogere belastingen komen of dat men de overheidsschuld eenvoudigweg nog hoger
laat oplopen, in de hoop dat de Europese Centrale Bank er in slaagt om de rente
kunstmatig laag te houden, ten koste van spaarders. In elk geval dreigt de
actieve bevolking de rekening van dit alles te betalen.
3. “1500
euro minimumpensioen”: Een jaarlijkse transfer van 2 miljard euro naar de leeftijdsgroep
met de laagste armoedegraad
Een groot deel van
het zogenaamde “nieuw beleid” bestaat uit jaarlijks 2
miljard euro meeruitgaven om mensen een 1500 euro netto minimumpensioen te
geven.
Professor Ive Marx,
één van de meest vooraanstaande experten ter zake, merkt hierover op dat dit “vermoedelijk meer met een electorale dan wel een
sociale agenda te maken. [Een] deugdelijk minimumpensioen [is] belangrijk, maar
[de] meest urgende sociale noden liggen vooral elders”, waarbij hij aangeeft
hoe de 65-plussers de laagste armoedegraad van alle leeftijdsgroepen kennen.
Hier gaat het eigenlijk
om een transfer van de actieven naar de niet-actieven, ook al worden er wel een
paar correcties aangebracht.
Econoom Geert Noels merkt bovendien op hoe gevestigde belangen hierbij worden ontzien: "Dat ze
wat doen aan de pensioenen, daar kan ik inkomen. (...) Het logische gevolg zou
zijn dat je de hoogste pensioenen aftopt om de halter in evenwicht te brengen,
maar dat gebeurt niet."
4. "Geen
nieuwe belastingen" blijkt “wel degelijk nieuwe belastingen”
Een duidelijke
uitzondering op het voornemen uit het regeerakkoord om "geen nieuwe
belastingen" te heffen blijkt
vooreerst uit de zinsnede "behalve in het kader van de budgettaire
discussie waarbij de afgesproken evenwichten gerespecteerd worden (inkomsten,
uitgaven & diversen) en met respect voor mensen die werken, ondernemen en
sparen".
Zowel PS-voorzitter Paul Magnette als zijn vrienden van Ecolo
maakten nadien duidelijk dat – althans volgens hen – dit absoluut wel degelijk
een “vermogenstaksatie” inhoudt. Gespaard vermogen, waar dus al belastingen op
zijn betaald, wordt in ons land nochtans al zeer sterk belast. De impliciete belastingdruk op kapitaal liep in België
in 2018 op tot zowat 40 procent, wat van alle Europese landen enkel in
Frankrijk nog hoger is.
Daarbovenop is er dus
het voornemen om een nationale digitale taks op tech- en e-commercebedrijven in
te voeren, in elk geval vanaf 2023. Dat betekent dus dat een Netflix - abonnement
duurder wordt. Bovendien komt er ook een “minimumbelasting voor multinationals”,
waarvoor al 300 miljoen euro in de begroting staat ingeschreven, terwijl experts nu al voorspellen hoe dit de krakkemikkige Belgische fiscaliteit nog
krakkemikkiger zal maken. Zoiets kan niet enkel nieuwe grote investeringen verhinderen,
het kan ook het eco-systeem van KMO’s aantasten dat men vaak rond grote
multinationals ziet.
Last but not least
zal de nieuwe Belgische regering ook enthousiast meewerken aan internationale
en Europese pogingen om vliegen duurder te maken, via een kerosinetaks – de
vele Vlaams-Brabanders die op de noodlijdende luchthaven van Zaventem werken
zullen het graag horen- en aan een protectionistische “carbontaks”, wat invoer
duurder maakt.
Tot slot komt er
ook een “forse verhoging van de accijnzen en btw op tabak en sigaretten”, wat
volgend jaar alleen al 200 miljoen euro moet opbrengen. So much for “read
my lips: no new taxes”.
5. Geen
concrete plannen op vlak van staatshervorming, ondanks huidige gebrekkige
structuren.
Ondanks 21 maanden
non-governo, om van de voorbije 15 jaar nog te zwijgen, lijkt een aanpassing
van de slecht uitgewerkte bevoegdheidsverdeling in ons land allesbehalve een
prioriteit.
Ondanks perslekken
dat sociale zekerheid naar de deelstaten zou gaan, behalve de financiering dan,
staan in het regeerakkoord uiteindelijk enkel
vage voornemens, zoals: "De bedoeling is een zorg zo dicht mogelijk bij de
patiënt zonder dat aan de solidaire financiering wordt geraakt". Er komen een
“democratisch debat” en zelfs een “dialoog”, onder leiding van “twee
vice-ministers” (sic) “om de bestaande structuur te evalueren”.
Zelfs minder
ambitieuze communautaire hervormingen komen er niet. Veelzeggend is hoe de Parti
Socialiste er op haar goedkeuringscongres mee
uitpakte dat de Vlaamse eis voor een fusie van de Brusselse politiezones
er niet komt, maar dat de Brusselse Minister-President hier integendeel wat
extra controle verwerft, wat betekent dat alles dus bij het oude blijft. De
partij stelde
zelfs expliciet binnengehaald te hebben dat er “niets”
zou gebeuren op vlak van het problematische en onwettelijke (gebrek aan)
tweetaligheid van de Brusselse ambtenaren.
Het is bijzonder
jammer dat Open VLD-voorzitter Egbert Lachaert geen speerpunt heeft gemaakt van
zijn belofte om de fiscale autonomie aan de deelstaten te geven, want eigenlijk
is meer eigen belastingbevoegdheid veel en veel belangrijker voor de autonomie
van de deelstaten dan dat ze het recht krijgen om het geld uit te geven. In Zwitserland, de modelstaat bij uitstek op dit vlak, is de belastinginning immers sterk
gedecentraliseerd, wat dus voor een weldadige belastingconcurrentie zorgt en
meer verantwoordelijkheidszin bij beleidsniveaus in het algemeen.
Besluit:
Het kan wellicht altijd erger en tot dusver komt er al geen
meerwaardebelasting die de Vlaamse middenklasse op lange termijn hard kan
treffen, zeker als die ooit tot vastgoed zou worden uitgebreid, maar bij de
komende begrotingscontroles zal men elke keer voor erger moeten vrezen. Laat
ons hopen dat de verlenging van de kerncentrales toch snel wordt bevestigd,
want er is weinig hoop op een val van deze regering. De regeringspartijen
lijken immers als de dood voor vervroegde verkiezingen, die er misschien enkel
komen als de groenen de regering opblazen over de kernuitstap. De Franstalige
deelstaten komen sowieso
in financiële problemen de komende jaren, dus de herziening van de
financieringswet wordt de grote hefboom om België eindelijk fundamenteel te
hervormen vanaf 2024 – hopelijk naar Zwitsers model. In afwachting daarvan
geldt: "The duty of her Majesty's opposition is to oppose".
No comments:
Post a Comment